Kampania EKON
W styczniu 2016 r. rozpoczęła realizację swoich zadań eko-kampania społeczna EKON organizowana przez firmę Amber-Eco Sp. z o.o we współpracy z Izbą Gospodarczą Metali Nieżelaznych i Recyklingu w Katowicach, fundacją Ekon oraz firmą SARPI Dąbrowa Górnicza Sp. z o.o jako Partnerem Strategicznym. Celem kampanii jest kształtowanie świadomości społeczeństwa w zakresie właściwego postępowania z odpadami niebezpiecznymi pochodzącymi ze strumienia odpadów komunalnych.
Adresatami kampanii są przedstawiciele samorządów, gmin, związków gmin i ich mieszkańcy. W społeczeństwie istnieje duży problem z identyfikacją odpadów niebezpiecznych powstających w gospodarstwach domowych oraz ze zrozumieniem, jakim zagrożeniem dla zdrowia ludzi i środowiska jest nieprawidłowe postępowanie z tymi odpadami. W wyniku tej niewiedzy odpady niebezpieczne często wyrzucane są wraz z innymi zmieszanymi odpadami komunalnymi i powodują w dalszej konsekwencji zanieczyszczanie innych odpadów, które mogłyby podlegać np. przetworzeniu - będących surowcami wtórnymi, a w konsekwencji zanieczyszczeniu środowiska.
Tymczasem odpady niebezpieczne powinny być właściwie segregowane ze strumienia odpadów komunalnych, by zwiększyć bezpieczeństwo pracy pracowników sortowni, nie stanowić istotnego zagrożenia dla środowiska, wreszcie by przetworzyć je w sposób zgony z prawem.
Przedmiotowa eko-kampania społeczna EKON ma za zadanie pokazać te konkretne zagrożenia oraz zachęcić ludzi do zmiany podstawy na bardziej proekologiczną. W ramach działań eko-kampanii Organizator wraz z Partnerami przygotował szereg bezpłatnych działań edukacyjnych dla pracowników i mieszkańców gmin.
Planowane jest także aktywne podejmowanie przedsięwzięć w następujących obszarach:
- przygotowanie założeń na potrzeby właściwej segregacji i zbiórki odpadów niebezpiecznych ze strumienia odpadów komunalnych,
- przygotowanie założeń dla władz samorządowych na potrzeby opracowania miejscowego planu gospodarowania odpadami niebezpiecznymi,
- udzielanie niezbędnych konsultacji w zakresie opracowania SIWZ,
- współtworzenie gminnych regulaminów utrzymywania czystości w miastach i gminach,
- konsultacje w zakresie najlepszych praktyk dotyczących organizacji niezbędnej struktury GPZON/PSZOK,
- przeprowadzanie analiz finansowych i projektów budżetów, niezbędnych do realizacji celów w powyższych zakresach,
- wprowadzenie systemu audytów, monitoringu realizacji zadań.
Realizacja powyższego celu eko-kampanii społecznej EKON, w tym związanych z nim przedsięwzięć niesie ze sobą wieloaspektowe praktyczne korzyści w postaci:
- wzrostu świadomości wśród mieszkańców – dotyczącej wytwarzanych odpadów oraz zagrożenia ekologicznego spowodowanego niewłaściwym sortowaniem odpadów,
- braku uszkodzeń urządzeń wykorzystywanych do pracy w zakresie zbierania i przetwarzania odpadów,
- zmniejszenie kosztów zagospodarowania poszczególnych „czystych” strumieni odpadów,
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa i higieny pracy na terenie punktów zbiórki segregowanych odpadów niebezpiecznych,
- zmniejszenie kosztów społecznych i ryzyka zagrożenia dla życia, zdrowia i środowiska,
- powstawanie nowych miejsc pracy.
Ponadto uważamy, że współtworzenie zintegrowanej strategii ekologicznej, przyczyni się do zbudowania właściwych postaw społeczeństwa wobec środowiska, a także będzie dla każdej instytucji szczególnym wyróżnieniem na rynku w XXI wieku.
Kampania będzie promowana m.in. poprzez własną stronę internetową, portale społecznościowe, a także festiwale ekologiczne oraz inne imprezy towarzyszące. Przekaz kampanii będzie docierał do mieszkańców poprzez ulotki, plakaty kampanii, publikacje prasowe i konkursy ekologiczne proponowane dla poszczególnych grup wiekowych przez organizatorów kampanii.
W celu uzyskania dodatkowych informacji, proszę kontaktować się z:
Michał Gawroński – koordynator kampanii
tel.:+48 606 932 460
email: biuro@fundacja-ekon.pl